Reisebrev fra New York: del 2

Første hele dagen i New York startet veldig tidlig. Egentlig var vi klar for en ny dag allerede i 4-5 tiden om natten, men vi klarte å hvile frem til nesten kl. 6 før det begynte å gjøre vondt å ligge i sengen. Allerede før klokken 7 om morgenen var vi på vei over Times Square til nytrukket kaffe og frokost på Starbucks.

"Over one million people will ignore this billboard"

Vi hadde egentlig bestemt oss for å starte sightseeingrunden i NYC med et besøk i Empire State Building, men som bildet viser lå toppen av tårnet innhyllet i en tåkesky, og det var derfor ingen sikt i det hele tatt.

Null utsikt fra Empire State Building

Vi besøkte imidlertid bygningen og fikk kjøpt oss New York City Pass, et hefte med billetter til mange av attraksjonene til sterkt reduserte priser. Her var også flere kuponger som man kunne bruke for å få rabatt på både restauranter, buss sightseeing m.m. Vel anvendte penger hvis du planlegger å besøke mer enn 2 attraksjoner.

Store rabatter på de beste attraksjonene med City Pass.

På grunn av været valgte vi Metropolitan Museum of Art som første stoppested for dagen. Vi tok taxi oppover, noe som er veldig enkelt og greit i New York. Taxier kan du stoppe overalt på gaten, og det er forholdsvis billig. Vi betalte 11 $ fra Empire til Metropolitan for 4 personer. Til sammenligning koster undergrunnen 2,50 pr. person.

Med gode sko og et godt kart er det ellers veldig enkelt å komme seg frem og orientere seg til fots i New York. En god huskeregel er at Avenuene går fra syd til nord, i lengderetningen av Manhattan, mens streetene går fra øst til vest i bredden av Manhattan. Broadway går gjennomgående fra helt syd på Manhatten og krysser litt på skrått nordover. Vi brukte føttene veldig mye på våre opplevelsesturer!

Fra den Egyptiske avdelingen på Metropolitan

Masse klassiske malerier og skulpturer

Der var også en stor samling rustninger og våpen

Metropolitan har over 2 millioner kunstgjenstander i samlingen, så det er ikke mulig å rekke over alt! Ta med deg et museumskart og få en oversikt over hvilke avdelinger dere ønsker å besøke.

Etter mange timer med kulturelt påfyll fant vi oss en liten restaurant på Upper East Side i Madison Avenue som het 3 guys, og inntok en sen lunsj. Strøket her var preget av penger, og det var leilighetsbygninger med dørvakter, flotte biler og små boutiques over alt. Ikke en plass vi følte for å shoppe så mye, så da bar det ned igjen lenger syd. I 34th Street (ved Empire State Building) fra Fifth Avenue og vestover lå der masse store butikker som H&M, Desigual, Victorias Secret, Zara, Foot Locker m.m. Her lå også Macys med en gigantbutikk!

En god del av shoppingbudsjettet ble lagt igjen i 34th Street!

Etter noen timer med shopping gikk vi tilbake til hotellet for å hvile beina før det igjen var tid for litt mat. Vi hadde bestemt oss for å teste ut restauranten Bubba Gump Shrimp Company på Times Square, og det ble en kjempeartig opplevelse. Hele konseptet var utrolig bra gjennomført, fra personalet og menyer til interiør og dekor.

Skiltet ble brukt for å få kontakt med personalet.
Snudde man det stod det "Stop Forrest Stop" og da kom kelneren.

Drinkmenyen var festet til en bordtennis rackert

Corona Rita : Margarita med Corona. Anbefales!!!

Bubba Gump hadde selvfølgelig mye reker på menyen, men også andre retter for dem som foretrakk det. Maten var kjempegod, servicen veldig bra og utsikten helt upåklagelig! En flott avslutning på en innholdsrik dag i NYC!

Reisebrev fra New York: Del 1 kan du lese her
Flere reisebrev med spennende opplevelser fra NYC kommer...

Følg oss i sosiale medier: